woensdag 11 juli 2012

Advies: Pas op met social media.


Social media, wie heeft het tegenwoordig nou niet?

Zelf vind ik het erg leuk om ook aan deze social media deel te nemen. Ik heb ook een account op facebook, twitter, etc.. net zoals een hoop andere jongeren. Helaas zijn er ook gevaren aan gebonden en niet iedereen houdt goed rekening met de gevolgen.

Veel kinderen hebben niet door dat alles wat ze op die site zetten door iedereen en altijd gezien kan worden. En dat kan nadelen hebben. Je kan er op aangesproken worden, een pesterijtje door krijgen of erger..


Een paar weken geleden hadden wij bijvoorbeeld op school dat een eerste klas meisje een naaktfoto van zichzelf op twitter had gepubliceerd. Dit is natuurlijk haar eigen stomme idee, maar ze had waarschijnlijk niet aan de consequenties gedacht. Dezelfde avond was deze foto van haar door de hele school al gegaan, iedereen wist hier vanaf. Ik kende dit meisje helemaal niet en zelf ik kwam hierachter als vijfde klasser. Wanneer ze later het twitterbericht wilde verwijderen, bleek dat ook al mensen de foto van haar hadden opgeslagen, dus deze foto bleef maar door de school circuleren. Gelukkig voor dit meisje heeft niemand het meer over dit incident, maar hiermee heeft ze zelf wel haar privacy geschonden.

Ook hiernaast.. Pesten via msn, facebook of twitter... Waarom niet hè? Dit wordt natuurlijk gezien als de makkelijkste weg van pesten. De pester hoeft je niet in je ogen aan te kijken dus dat zorgt ook bij hem voor een last van zijn schouders. Ook kan je niet terug slaan als de situatie erg uit de hand loopt. (Dit zijn voorbeelden, dus geen advies om meteen iemand in elkaar te slaan als iets je niet zint :P) Soms heb je mensen op internet die gewoon uit zijn op een pesterijtje voor de lol, dan willen ze ook misbruik maken van de door jouw gestuurde social media dingen. Het kan bijvoorbeeld beginnen met rare berichten sturen. Hier moet je je niets van aantrekken, de pester zal het de dag daarna toch weer vergeten zijn. Als het erger wordt kan je de persoon ook 'melden' als pester en dat zorgt ervoor dat hij jouw niets meer kan sturen. 

Vooral in deze periode van het jaar kan ik jullie vooral deze tips geven: 
Geef nooit op wanneer je op vakantie gaat. Dit is alleen een manier om het inbrekers gemakkelijker te maken. Ze kunnen dan ongestoord toeslaan terwijl jij misschien nietsvermoedend op een strandlaken in Spanje ligt. 

Ik ben zelf ook nog een kind, dus ik vind het ook onzin om social media te verbieden, want het heeft ook een zat voordelen. Je kan afspreken met vrienden (scheelt bijvoorbeeld weer beltegoed) of als je op het laatste moment iets van school bent vergeten zijn er vast wel klasgenootjes op twitter waar je het aan kan vragen. Zoals ik net ook al vertelde heb ik een facebook account, daar ben ik bijvoorbeeld vrienden op van een Frans uitwisselingsproject. Dan is deze social media echt ideaal om op de hoogte te blijven van elkaar.

Gebruik social media, maar dan wel op de goeie manier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten